مقاله تمام آنچه که باید درباره کنسول Xbox One X بدانیم

Xbox one x

تمام آنچه که باید درباره کنسول Xbox One X بدانیم

ایکس باکس وان ایکس کنسول جدید شرکت مایکروسافت است که در مراسم E3 2016 با نام اسکورپیو معرفی و سرانجام در E3 امسال (۲۰۱۷) رسما رونمایی شد. این کنسول جدید جز خانواده Xbox One است .

 تمام آنچه که باید درباره کنسول Xbox One X بدانیم


ایکس باکس وان ایکس کنسول جدید شرکت مایکروسافت است که در مراسم E3 2016 با نام اسکورپیو معرفی و سرانجام در E3 امسال (۲۰۱۷) رسما رونمایی شد. این کنسول جدید جز خانواده Xbox One است . ردموندی ها برای ارائه قدرت بیشتر و جلوگیری از کوچ برخی از بازی بازان، اقدام به ساخت کنسول جدیدی زدند که قادر به اجرای عناوین ویدیویی با رزولوشن 4k واقعی است و عملکردی مشابه یک رایانه شخصی قدرتمند گیمینگ دارد به طوری که بسیاری از سازندگان این کنسول را “هیولا” خطاب می کنند. مایکروسافت نیز مدعی است که ایکس باکس وان ایکس قوی ترین کنسولی است که تا به امروز ساخته شده است.


مشخصات کنسول Xbox One X

پردازنده مرکزی 8 هسته ای  سفارشی AMD x86-64 2.3GHz

پردازنده گرافیکی  AMD Radeon با ۴۰ واحد پردازشی ۱۱۷۲ مگاهرتز و ۶ ترافلاپس

رم 12 گیگابایت از نوع DDR5 (گویا فقط ۹ گیگابایت از آن در دسترس خواهد بود)

حافظه داخلی 1 ترابایت از نوع HDD (سرعت بالایی نسبت به سایر حافظه های HDD دارد)

ابعاد: ۳۰ در ۲۴ در ۶ سانتی متر (۱۱٫۸ در ۹٫۴ در ۲٫۳ اینچ) – کوچک تر از کنسول Xbox One S

وزن: ۳٫۴ کیلوگرم ۸٫۴ پوند

درایو نوری: ۴K UHD Blu-ray

پورت های ورودی و خروجی کنسول: پاور، HDMI خروجی از نوع ۲٫۰b و ۱٫۴b، سه پورت USB 3.0، پورت کابل LAN اینترنت و IR خروجی

شبکه: IEEE 802.11ac دوگانه با ۵ گیگاهرتز و ۲٫۴ گیگاهرتز و وای فای دوگانه مستقیم

مصرف برق: ۲۴۵ وات


مقایسه xbox one x با ps4 pro

اگر به طور سطحی به بررسی دو کنسول بپردازیم، مسلما پیروز میدان کنسول ایکس باکس وان ایکس خواهد بود. پردازنده مرکزی دستگاه یا همان CPU قدرت بیشتری نسبت به پردازنده مرکزی پلی استیشن ۴ پرو دارد. به علاوه، پردازنده گرافیکی Xbox One X با وجود ۴۰ واحد پردازشی و ۶ ترافلاپس از قدرت بیشتری برخوردار است.

تفاوت ها به این پردازنده مرکزی و گرافیکی ختم نمی شود بلکه میزان رم کنسول ایکس باکس وان ایکس ۱۲ گیگابایت بوده که در مقایسه با رم ۸ گیگابایتی پلی استیشن ۴ پرو بیشتر است. باید توجه کرد که طبق گفته مایکروسافت، از ۱۲ گیگابایت رم موجود تنها ۹ گیگابایت آن در اختیار کاربران و عناوین ویدیویی قرار می گیرد اما در آینده مایکروسافت با بهینه سازی دستگاه می تواند رم بیشتری را آزاد کند. تفاوت دیگر در درایو نوری دستگاه هاست! ایکس باکس وان ایکس از درایو نوری 4k UHD Blu-ray بهره می برد که شاهد استفاده آن در کنسول پلی استیشن ۴ پرو نیستیم.


آیا کنسول xbox one x تمامی بازی های کنسول Xbox One را اجرا می کند؟

کنسول ایکس باکس وان ایکس از تمامی بازی هایی که تا به امروز برای کنسول ایکس باکس وان و مدل اسلیم آن عرضه شده است، پشتیبانی می کند. البته برخی از سازندگان بروز رسانی ویژه ای برای نسخه Xbox One X بازی عرضه خواهند کرد که منجر به بهبود گرافیک و کیفیت بازی ها خواهد شد. توجه داشته باشید که برای تجربه بازی های کنسول ایکس باکس وات بر روی Xbox One X، نیازی به خرید مجدد بازی ها نیست و می توانید تمامی عناوین خود را به صورت رایگان بر روی این دستگاه تجربه کنید.


آیا کنسول Xbox One X بازی های ویدیویی انحصاری خواهد داشت؟

شرکت مایکروسافت بارها و بارها اعلام کرده است که کنسول ایکس باکس وان ایکس هیچ عنوان انحصاری نخواهد داشت و تمامی عناوین ویدیویی انحصاری بر روی دو کنسول Xbox One و Xbox One X عرضه خواهد شد.


آیا xbox one x جز کنسول های نسل نهم است؟

خیر، در واقع کنسول ایکس باکس وان ایکس جز کنسول های میان نسلی به حساب می آیند. با توجه به پیشرفت های روز افزون در حوزه توسعه بازی های ویدیویی و عرضه سخت افزارهای قدرتمند، پلتفرم پی سی رشد بی نظیری را از زمان عرضه کنسول های نسل هشتم داشته است.

این امر باعث گردید که بسیاری از کاربران کنسول های پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان به سمت پلتفرم رایانه شخصی کوچ کنند. از این رو، شرکت مایکروسافت و سونی اقدام به ساخت و عرضه کنسول های میان نسلی که قدرت بیشتری نسبت به مدل استاندارد دارد، کردند تا از کوچ کاربران خود جلوگیری کنند. اگرچه برخی از تحلیل گران مخالف این ایده هستند اما بسیاری از سازندگان و توسعه دهندگان بازی های ویدیویی از جمله بتسدا و شرکت الکترونیک آرتز این اقدام ردموندی ها و سونی را تحسین و تشویق کردند.


آیا گرافیک و کیفیت بازی های کنسول ایکس باکس وان بر روی کنسول Xbox One X بهتر خواهد بود؟

مایکروسافت در کنفرانس خود به صورت رسمی اعلام کرد که سخت افزار به کار رفته در کنسول ایکس باکس وان ایکس این اجازه را به سازندگان می دهد که گرافیک عناوین ویدیویی را افزایش دهند و برخی از محدودیت های بازی سازان در این کنسول برداشته شده است

. به علاوه، بازی های ویدیویی قدیمی نیز به لطف ویژگی anisotropic filtering سریع تر و روان تر بر روی کنسول Xbox One X اجرا می شوند. شرکت مایکروسافت این امکان را فراهم کرده که بازی سازان با طراحی مجدد بازی های خود، بروز رسانی های مختلفی را برای عناوین ویدیویی خود عرضه کنند تا آن ها از رزولوشن 4k واقعی پشتیبانی کنند.


آیا کنسول ایکس باکس وان ایکس از رزولوشن 4k واقعی پشتیبانی می کند؟

بله، این دستگاه از رزولوشن ۴K واقعی (۳۸۴۰x2160p) پشتیبانی می کند. به علاوه سازندگان به منظور ارائه کیفیت تصویر فوق العاده، از تکنولوژی Checkerboard Rendering (رندر سازی شطرنجی) در این کنسول استفاده کرده اند.


آیا کنسول ایکس باکس وان ایکس قادر به پخش ویدیو با کیفیت 4k Blu-ray است؟

بله، این کنسول به راحتی تمامی ویدیوها و فیلم ها را با کیفیت 4k Blu-ray پخش می کند. این در حالی است که هنوز کنسول پلی استیشن ۴ قادر به پخش چنین ویدیوهایی نیست و کاربران برای پخش چنین فیلم هایی، باید منتظر انتشار بروز رسانی های متعددی از سوی شرکت سونی باشند.


آیا کنسول ایکس باکس وان ایکس از قابلیت HDR پشتیبانی می کند؟

بله، این کنسول از قابلیت HDR پشتیبانی می کند که برای مشاهده نتایج و تصاویر بهتر، به کابل HDR نیاز دارید. البته توجه داشته باشید که تلویزیون شما نیز باید از قابلیت HDR پشتیبانی کند.


منظور از ویژگی HDR چیست؟

HDR مخفف عبارت High dynamic range به معنای دامنه‌ پویا سازی بالا است. اگر به طور خلاصه بگوییم، در تصاویر مجهز به این ویژگی رنگ ها بسیار غنی تر، سیاه پوستان تیره تر و رنگ های سفید شفاف تر نمایش داده می شوند. همچنین نمایشگرهای HDR نسبت به نمایش های RGB، دامنه‌رنگ‌ ها وسیع تر و نرخ کنتراست تصاویر بسیار بالا است.


آیا تمامی بازی های ویدیویی و فیلم های سینمایی و همچنین ویدیوها از ویژگی HDR پشتیبانی می کنند؟

خیر، این موضوع به نحوه ساخت و توسعه بازی و فیلم بستگی دارد و تنها عده خاصی از از عناوین ویدیویی از این قابلیت جدید پشتیبانی می کنند.

آیا برای تجربه عناوین ویدیویی بر روی کنسول ایکس باکس وان ایکس، به تلویزیون های 4K و HDR نیاز دارم؟

خیر، اما برای مشاهده تفاوت گرافیک عناوین ویدیویی بر روی دو کنسول ایکس باکس وان و ایکس باکس وان ایکس و تجربه بهتر بازی ها و استفاده از تمامی مزایای این کنسول، حتما باید از تلویزیون های 4k و HDR استفاده کنید.


استفاده از کنسول ایکس باکس وان ایکس در تلویزیون های  1080p  (Full HD) چه مزایایی دارد؟

بله اما نه مثل تلویزیون های ۴K! همان طور که می دانید، سخت افزار به کار رفته در کنسول ایکس باکس وان ایکس به مراتب بسیار قدرتمند تر از سخت افزار کنسول ایکس باکس وان است و این موضوع در بارگزاری سریع تصاویر و اجرای روان تر عناوین ویدیویی تاثیر به سزایی دارد. همچنین مایکروسافت در کنسول Xbox One X از ویژگی فیلتر ناهمسانگرد (Anisotropic Filtering) استفاده کرده که این ویژگی بر کیفیت تصاویر را کمی افزایش می دهد.

تکنیک نمونه‌ برداری قوی‌ تر (Supersampling) نیز با توجه به مکانیزم پیچیده خود، ابتدا تصاویر را به رزولوشن ۴K رندر کرده و سپس آن ها را به رزولوشن 1080p یا Full HD کاهش می دهد. این تکنیک نیز در افزایش کیفیت تصاویر بر روی تلویزیون های فول اچ دی سهیم است. همان طور که مطالعه کردید، اگرچه می توان از تلویزیون های فول اچ دی نیز استفاده کرد ولی برای استفاده از تمام قدرت و مزایای کنسول ایکس باکس وان ایکس، بهتر است از تلویزیون های 4k و HDR استفاده نمایید.

ابعاد کنسول ایکس باکس وان ایکس

۳۰ در ۲۴ در ۶ سانتی متر (۱۱٫۸ در ۹٫۴ در ۲٫۳ اینچ). به بیان دیگر، کنسول ایکس باکس وان ایکس از کنسول Xbox One S مدل اسلیم نیز کوچک تر است و می توان این دستگاه را کوچک ترین کنسول خانواده ایکس باکس دانست.